Poznáte to. Ráno si naplánujete, koľko toho za deň stihnete a potom to začne. Niečo vás preruší. Niekto vás preruší. Vy sama sa vyrušujete odbiehaním, prehadzovaním priorít, drobnosťami typu: “Už len toto dokončím a potom začnem naplno.” Myšlienky vám z času na čas odbiehajú k deťom a k tomu, čo budete dnes variť na večeru tak, aby to vydržalo ešte aj na zajtra. V hlave vám nabiehajú nákupné zoznamy, zoznamy úloh, vecí, ktoré treba po práci vybaviť a školských potrieb, ktoré ste mali vašim drobcom kúpiť už minulý týždeň. STOP! Takto to ďalej nepôjde. Všetky vymenované okolnosti znižujú vašu produktivitu práce. Skúste do svojej pracovnej schémy zaradiť päť nasledujúcich tipov.

Rodinné problémy nechajte za dverami vášho domu

Znie to takmer nesplniteľne, no potom, čo zatvoríte dvere na vašom dome, či byte, musíte z hlavy vypustiť akékoľvek problémy týkajúce sa rodiny. Zabudnite na špinavú bielizeň, riad, ktorý ste nestihli naložiť do umývačky a zostal v kuchynskom dreze. To budete riešiť až po príchode z práce domov. Ďalšia vec, ktorú musíte prestať robiť, je prehrávať si donekonečna v hlave scény z dnešného rána. To, čo ste mohli urobiť, či povedať inak, už nezmeníte. Ak patríte k ľuďom, ktorí každú jednu situáciu neustále prehodnocujú, vysáva vás to z energie a odpútava pozornosť od vecí, ktoré máte počas dňa pred sebou. Už hľaďte len dopredu. Neobzerajte sa späť.

Stanovte si tri ciele dňa

Stratiť sa vo víre myšlienok je ľahké. Stanovte si preto tri ciele, ktoré chcete v tento deň uskutočniť. Nezabúdajte, že byť zaneprázdnený nie je synonymom slova produktívny. Či už ako prvé zvolíte vypracovanie finančnej analýzy, spracovanie časti projektu, či uzavretie mesačnej agendy, záleží len na vás a charaktere vašej práce. V stanovení úloh treba mať triezvy časový odhad a vedieť si stanoviť priority. Ku každej úlohe si zapíšte približne koľko času by vám mala trvať. Je už výlučne na vás, či zvolíte elektronický plánovač, alebo papierový diár.

Odstráňte všetko, čo vás rozptyľuje

Kanceláriu možno niekedy pripodobniť k úľu plnému včiel. Je to miesto podnetné na rozhovory a zapojiť sa do nich je neraz mimoriadne lákavé. Prehodiť niekoľkokrát za deň slovko-dve štýlom tzv. small talk je v poriadku, nesmie to však prerásť do siahodlhých debát. V takom prípade sa snažte slušne a milo rozhovor čo najskôr ukončiť. V prípadoch, kedy vám hluk a vrava na pracovisku obzvlášť vadí, založte si do uší slúchadlá s hudbou.

Počas pracovnej doby si vypnite tiež všetky sociálne siete a chatovacie aplikácie, aby vás nelákalo do nich každú chvíľu nakúkať. Ak už musíte, alebo ste týmto spôsobom v spojení s deťmi a manželom, prebehnite chatovaciu appku cez obednú prestávku.

Najskôr zjedzte žabu

Ráno, kým máte najviac energie a vaša produktivita je na vrchole, zhostite sa najnáročnejších a menej príjemných úloh. Ak vás čaká nepríjemný rozhovor so zamestnancami, či s nadriadeným, ujmite sa tejto úlohy hneď na začiatku pracovného dňa. Nie je nič horšie, ako keď si pri odchode na obed uvedomíte, že ste dnes ešte nič poriadne neurobili. Z rovnakého dôvodu je dobré robiť si pracovné porady hneď ráno a následne sa vrhnúť na úlohy z ich vyplývajúce.

Nekontrolujte každých päť minút mailovú poštu 

Chápeme, že potrebujete zostať v spojení so svojimi kolegami a vieme aj to, že chcete reagovať na ich mailové správy ultra rýchlo, aby videli, že naozaj pracujete. Toto sa “nosí” najmä vo veľkých korporáciách. V oblasti manažérskeho poradenstva a coachingu sa dnes však už razí do popredia názor, že si stačí mailovú poštu skontrolovať dvakrát za deň, aj to len medzi časom stráveným sústredenou prácou na jednotlivých úlohách. To v praxi znamená : prídem do práce, skontrolujem si mailovú poštu, zatriedim úlohy dňa a keď ich dokončím, opäť si skontrolujem maily, či v nich na mňa nečaká niečo neodkladné. Ak si to môžete dovoliť, postupujte tak aj vy. Pretože kto sedí na dvoch stoličkách, nesedí poriadne ani na jednej :-)

obrázky zdroj: pexels.com; pixabay.com