Photo by rawpixel.com from Pexels

Doba je rýchla a náročná a peniaze navyše sa zídu hádam každému. V Google vyhľadávači patria pojmy ako práca na doma či práca cez Internet medzi jedny z najvyhľadávanejších slovných spojení. Hľadali ste už aj vy? Tak čítajte ďalej.

Ak ste dobrí vo svojom odbore alebo viete urobiť či vyrobiť niečo, čo ostatní nezvládnu, prípadne ponúknuť inú službu, mikropráca je pre vás tou správnou cestou.

Čo je to vlastne mikropráca? 

Termín mikropráca bol vynájdený v roku 2008 Leilou Chirayath Janag zo Samasource. Vo výkladových slovníkoch mikropráca označuje sériu malých úloh, ktoré vykonávajú rôzni ľudia za finančnú odmenu prostredníctvom Internetu, pričom spolu vytvárajú jednotný projekt.

To v praxi znamená, že jeden objednávateľ, inak povedané zákazník, dokáže svoj projekt podeliť na viacero menších úloh a tie si objedná u rôznych špecialistov. Tak sa na projekte podieľajú viacerí experti bez toho, aby musel zbytočne zaťažiť svoj rozpočet alebo niekoho zamestnávať.
A

Ako to funguje?

Dôležité je mať pre niečo vášeň, byť v niečom dobrý alebo dostať dobrý nápad, ktorý chcete ponúknuť svetu. To však celkom nestačí. Musíte sa predsa nejako uviesť na trh. Ako?

Jednou z možností je podať si inzerát na bežné inzertné portály a čakať či si ich niekto všimne a ozve sa vám. Hoci je dosť možné, že vaše služby niekto vyhľadá, šanca na pravidelný zárobok je však veľmi malá.

Druhá možnosť je zaregistrovať sa na niektorom z internetových portálov, ktoré sa špecializujú práve na združovanie ľudí ponúkajúcich a vyhľadávajúcich mikroprácu. Registrácie na portály sú väčšinou bezplatné a po vyplnení kontaktných informácií už môžete veselo vymýšľať kreatívny nadpis pre ponuku svojej služby či produktu.

Pozor na poplatky!

Poplatky alebo inak povedané provízia by vám mohli prísť ako zbytočnosť, ale majú svoje opodstatnenie. Prevádzkovanie jednotlivých portálov stojí ľudí v pozadí kopec času, úsilia a povedzme si úprimne, tiež potrebujú z niečoho žiť.

Avšak, predtým než len bezducho odkliknete súhlas so všeobecnými podmienkami, rozhodne si ich prečítajte. Výška poplatkov alebo percentá provízie v prípade predaja by vás nemali pri samotnom predaji zaskočiť. Je potrebné ju poznať vopred najmä preto, aby ste si vedeli vyrátať cenu, za ktorú budete službu ponúkať.

Dobré rady na začiatok

Po úspešnej registrácii je dobré sa držať niekoľkých zásad:

  • 1. Pútavá fotografia – rozhodne zvoľte peknú, zaujímavú a duchaplnú fotografiu. Rozdiel medzi vaším a podobným inzerátom od konkurencie, môže byť práve v nej.
  • 2. Kreatívny názov inzerátu – vtipný, veľavravný, pútavý. Na názve inzerátu si dajte skutočne záležať. Názov a fotografia sú dva hlavné aspekty, ktoré delia potenciálneho zákazníka od kliknutia na váš alebo susedov inzerát.
  • 3. Reálna doba dodania – dobre si premyslite, či do inzerátu napíšete doba dodania 1 alebo 5 dní. Zhodnoťte, či skutočne stihnete preložiť 10 strán za 24 hodín alebo vytvoriť nové logo behom jedného večera. Mnoho klientov vyhľadáva okamžité služby, ale chcú tiež aby boli kvalitné. Ak teda chcete ponúkať mikroslužby popri svojej práci na plný úväzok, zvážte ako rýchlo ste schopní ju dodať. Iba zákazník, ktorý dostane to čo chce v dohodnutom čase, sa opäť vráti.
  • 4. Adekvátna cena – ak práve začínate, je dobré pozrieť si ceny vašich konkurentov, aby ste si cenu svojej práce nestanovili len tak z brucha. Ak je to možné, rozhodne nechoďte zbytočne pod cenu. Ak totiž zadáte prinízku cenu, je síce možné že získate oveľa viac zákaziek ako ostatní inzerenti, ale v konečnom dôsledku zarobíte aj napriek tomu veľmi málo. Preto si dobre zrátajte čas a úsilie, ktoré do vykonania kvalitnej práce musíte vložiť.
  • 5. Kvalitná práca – neberte viac objednávok než ste schopní naozaj zvládnuť. Pokiaľ máte viacero ponúk naraz a viete, že ich nestihnete urobiť všetky kvalitne, vyberte si len tie najzaujímavejšie. Na konci procesu väčšinou totiž prichádza ohodnotenie, kde zákazník napíše svoje stanovisko ku vami vykonanej práci. To môže byť lichotivé alebo aj nie. Vďaka ohodnoteniu získate viac nových objednávok alebo možno naopak menej.

Najobľúbenejšie portály pre inzerciu mikropráce

Pokiaľ máte chuť mikroprácu vyskúšať “na vlastnú kožu”, prinášame zopár tipov, kde sa môžete zdarma zaregistrovať.

Jaspravim.sk  – bezkonkurenčne najlepším portálom pre predaj služieb a produktov je verejne známy portál jaspravim.sk. Na jaspravím sa zaregistrujete, vytvoríte inzerát, pridáte fotku a môžete fungovať. Ponúkať sa dajú služby aj produkty. Nájdete tu rôzne kategórie od Handmade výrobkov až po Stavebníctvo či kategóriu Vtipné a čudné. Inzerovať môžete koľko chcete, a to zadarmo.

Jaudelam.cz – je česká pobočka jaspravim.sk a pokiaľ viete ponúknuť svoju kvalitnú prácu aj v Českej republike alebo si chcete rozšíriť možnosti, môžete si inzeráty inzerovať i tu.

Sashe.sk – sashe nie je úplne typický web pre mikroprácu, pretože má svoje zameranie na ručne vyrábané výrobky, a tým sa stáva takpovediac úzkoprofilový. Ak však ponúkate práve handmade výrobky alebo materiály na ich výrobu, či kreatívne kurzy, môžete tu inzerovať a predávať zdarma koľko chcete.

Microjob.sk – inzertný internetový portál, na ktorom môžete bezplatne inzerovať svoje služby a produkty ako fyzická osoba či podnikateľ. Inzerát je dostupný 6 mesiacov a po uplynutí doby je odstránený. Portál je bezplatný, disponuje však spoplatnenými doplnkovými službami, ktoré slúžia na zviditeľnenie vašej ponuky ako napríklad topovanie alebo zvýraznenie inzerátu.

Idomaster.com – relatívne nová platforma vytvorená pre sprostredkovanie IT poradenstva  a služieb. Táto webstránka je vytvorená pre ľudí, ktorí pracujú a tvoria v oblasti informačných technológií alebo potrebujú nájsť riešenie svojho IT problému. I keď stránka pôsobí hlavne v tejto oblasti, nájdete tu i kategórie ako Dizajn alebo Písanie a preklady. Jedinou malou nevýhodou je, že hoci je to slovenská stránka, je celá vedená v anglickom jazyku, a to hlavne preto, lebo všetci odborníci z IT oblasti ho týmto jazykom hovoria.

Dúfam, že sme vám pri hľadaní aspoň trocha pomohli.